Tipično, svaki put kada posjetite neku Internet stranicu, na vaše se računalo sprema jedna mala tekstualna datoteka. Ta datoteka sa podacima zove se „kolačić“. Kolačići spremaju zapise o tome koje web stranice i kada posjećujete.

To zvuči zločesto?
Kolačići su programirani da bi zapamtili predmete u vašem omiljenom web shopu, lozinke te raznorazne postavke na pojedinim web stranicama koje posjećujete (jezik, vremensku zonu i slično. Napravljeni su iz razloga da bi se Internet stranica bila brža, pristupačnija i jednostavnija. Bez tih kolačića bi se na primjer morali stalno prijavljivati dok pregledavate vaš račun na Internet bankarstvu. Bilo bi to poprilično mukotrpno iskustvo, zar ne?

Kako se koriste?
Kolačići dozvoljavaju kompanijama da stvore svoju sliku o vama, tko ste, što volite, kakvi su vam interesi stvarajući detaljnu povijest vašeg surfanja Internet stranicama. Te su informacije izuzetno važne za sve oglašivače kako bi mogli odrediti svoje korisnike. Na primjer recimo da ste u tražilicu upisali „šampon za kosu“ ili „televizor“. Par minuta kasnije već na nekoj drugoj web stranici koja prikazuje reklamne oglase, možete vidjeti reklame vezane za pojmove koje ste ranije unijeli u tražilice.

Nije li to povreda privatnosti?
Od 2012 godine EU zakonodavstvo je donijelo odluku da korisnici pri posjetu određenim Internet stranicama sami mogu odlučiti da li će prihvatiti kolačiće ili ne. Zato danas na sve više Internet stranica vidite (najčešće u dnu) tekst koji zahtjeva da prihvatite kolačiće. Mnogi korisnici to olako shvaćaju i kliknu „Da slažem se!“ a bez da razmisle o svom postupku.

Da li se kolačići mogu ugasiti?
Da, kolačići se mogu ugasiti u opcijama vaših Internet preglednika (Internet explorer, Mozilla, Chrome itd.) No ožete obrisati i već spremljene kolačiće na vašem računalu, no pripazite jer ćete u tom trenutku obrisati i sve podatke kojima ste se bili prijavljeni na nekim web stranicama, pa ćete morati podatke ponovno unositi.

Što bi još trebali znati?
Nakon uredbe EU nove tehnologije se brzo razvijaju. Jedan od njih je i „platno identifikacije“. Na primjer web stranica je prilikom vaše posjete zatražila da se nacrta slika a da vi to uopće ni ne znate. Slika se potom prebacuje u broj koji pokazuje koju ste web stranicu i kada posjetili. Kod ovog alata nema opcije isključivanja.

Tehnologija također omogućuje i precizno „ciljanje“. Na primjer reklama za pivo se neće prikazivati ukoliko vani nije sunčano, a tu informaciju će dobiti o vašoj lokaciji.

Što je sa drugim web stranicama.
Facebook o vama prikuplja ogroman broj podataka pa čak i situacijama kada imate određene podatke skrivene ili neispunjene, on ih pretpostavlja. Facebook će te podatke pretpostaviti na način da će vidjeti tko su vam prijatelji, kakve statuse imate, koji su vam interesi i slično te će na taj način prikazivati oglase. Da bi vidjeli što Facebook misli o vama kliknite kod reklama na znak „Zašto vidim ovaj oglas?“

Google algoritmi čitaju vaše email poruke. Da, čitaju ih i na osnovu toga ciljano prikazuju reklame na stranicama koje posjećujete. Recimo da ste od prijateljice dobili poruku koja planira odmor provesti u Španjolskoj. Uskoro bi mogli početi viđati reklame za turističke ponude, rezervacije letova i slično.